Dole

20 augustus 2021 - Dole, Frankrijk

20 augustus

Dole circa 23.500 inwoners / France- Comté ligt op het punt waar de Doubs aansluit op het Rijn-Rhône kanaal. In de smalle kronkelende straten van het centrum staan huizen uit de 15 tot de 18 de eeuw. Diverse gebeld hebben karakteristieke elementen zoals torentjes, trappen aan gevels,portalen met wapens en smeedijzeren traliewerk voor ramen. Ook bekoorlijk zijn enkele zijn verstilde binnenplaatsen en fraaie pleinen. De historische stadskern ligt rondom de 16e eeuwse Notre Dame. In deze kerk zijn de werken in veelkleurig marmer.

Louis Pasteur was bekende inwoner van Dole. Geboren 27 december 1822 in Dole. Overleden 28 september 1895.

Hij was een scheikundige en bioloog, vooral bekend vanwege de naar hem vernoemde pasteurisatietechniek en door zijn ontdekking van het vaccin tegen hondsdolheid.

Vanmorgen na de koffie boodschappen gedaan. Ongeveer 20 minuten lopen dat viel reuze mee. Leuke route.

‘s Middags hebben we een leuke stadswandeling gemaakt. Langs het huis van Louis Pasteur gelopen.

Leuk oud centrum. Veel kleine straatjes met vervallen huizen. Na een dik uur waren we terug op de camping.

Lekker buiten gezeten in de zon. Was prachtig weer.

Morgen hebben we een rustdag. Luieren en wat lezen.

1. Wim:
    21 augustus 2021
    mooi stadje zo zie nog wat van Frankrijk.
    groetjes W en G