Schokland

23 juni 2020 - Vollenhove, Nederland

Stukje geschiedenis over Schokland. Niet van mijn hand.
Dit eiland in de polder kent een lange geschiedenis. De bewoning van Schokland begint al in de prehistorie, 10.000 jaar geleden. In die tijd is er nog geen sprake van een eiland.
Schokland wordt eerst een schiereiland en later, als de zee het helemaal heeft omspoeld, een eiland. In de eeuwen daarna eist de zee steeds meer land op en wordt het eiland kleiner en kleiner.

In de 19e eeuw is Schokland nog maar 4 km. lang en op zijn breedste punt 500 meter breed. Een houten zonwering beschermt het eiland tegen de golven. Bewoning door de 650 Schokkers vindt plaats op slechts een paar terpen: Emmeloord,Middelbuurt en de Zuidert. De lager gelegen rest delen van het eiland zijn zo drassig dat het vrijwel onbegaanbaar is.

De terpen zijn onderling met elkaar verbonden door honderden meters lange loopplanken. De planken zijn 40 cm. breed en voor het grootste deel zonder railing.

De visvangst vormt de voornaamste bron van inkomsten van het eiland. Alle bewoners zijn hierin werkzaam. De zee vormt echter ook een bedreiging: vaak overstroomt het eiland. Vooral 1825 wordt het rampzalig. Als gevolg van een stormvloed staat vrijwel het hele eiland onder water. Dertien mensen verdrinken, waaronder acht kinderen.

De Schokkers hebben sowieso een zwaar leven. In de visvangsten wordt nauwelijks iets verdiend. In de jaren 40 van de 19e eeuw leven de bewoners constant in armoede.

Ondanks alle armoede en het zware leven willen ze nergens anders wonen dan op het eiland. Korte tijd later besluit de landelijke overheid dat het genoeg is geweest. In 1859 wordt Schokland geheel ontruimd. Met een vergoeding van de overheid worden alle Schokkers overgeplaatst naar plaatsen rondom de Zuiderzee, zoals Marken,Kampen,Volendam en Vollenhove.

Wie nu, na 154 over Schokland loopt vindt weinig meer van het verleden terug.

Zo heb ik dat ook ervaren. Er is een museum maar vanwege corona moest je reserveren en dat was aan een tijd gebonden. Hebben we maar overgeslagen. Mijn familie kwam via omzwervingen in Harlingen terecht.
Tot zover de info.

Na de dagelijkse beslommeringen om 11.00 op de fiets gestapt. Het eerste stuk naar Ens ging prima. Daarna waren de knooppunten weer op de loop. Toen maar de fietsbordjes gevolgd dat hield ook op. Had een mooie route langs het Ketelmeer uitgezocht. Dat werd hem niet. Google maps erbij kwamen wel in de goede richting maar niet wat de bedoeling was. Halverwege zagen we een weggetje wat de dijk opging. Hier kwamen we een echtpaar tegen die het spoor ook bijster waren 😂😂 lag dus niet alleen aan ons. Wij hun helpen en zij ons. Ieder weer tevreden. We fietsten toen rechtstreeks naar Schokkerhaven. Daar lag een kapitaal aan boten wat wij niet in een oude sok hebben.

Van hieruit naar Schokland zelf gefietst. Knooppunten waar een kruis door stond, we zijn die kant toch op gegaan en er was niets aan de hand. Zal ook wel vanwege corona zijn maar als alles weer open is pas het dan aan.

Via wat overblijfselen naar de oude vissershaven. Hier nog een vuurtoren en een vuurtorenhuisje. Ook nog de contouren met de oude vissershaven.
Al met al leuk om het gezien te hebben. Jammer dat het wat slecht bewegwijzerd was.

Van hieruit weer terug naar de camping. Bijna 60 km. gefietst. Het werd wel een vreemd rondje maar dat maakt niet uit.

Morgen een rustdag of Blokzijl.

1. Wim van Dalen:
    24 juni 2020
    maar goed dat wij niet vroeger op SCHOKLAND zijn geboren maar
    misschien toch nog afstamming.
    mooi verslag .
    Bij fietsen een goede fietskaart meenemen anders verdwalen jullie
    nog.groetjes
  2. Marianne:
    24 juni 2020
    knap hoor al die kilometers
  3. Jacenger:
    24 juni 2020
    Marianne elektrisch fietsen, kun je heel ver.
  4. Jacenger:
    24 juni 2020
    Wim ligt niet aan ons. Ze moeten de knooppunten beter aangeven.