Onze Touretappes door de jaren heen

12 september 2020 - Artemare, Frankrijk

Onze eerste Touretappe kwamen we bij toeval tegen. We gingen van Vias ( Zuid Frankrijk) naar het meer van Annecy. Het was denk ik 1983/1984.

Een stuk van de weg was afgezet voor de renners. Keken onze ogen uit, dit nog nooit gezien.

De volgende etappe die we hebben gezien was de beklimming van de Alpe d’Huez.

We stonden in Vif op de camping en wilden een keer de Alpe d’Huez op rijden. Met de auto natuurlijk. Op drie kwart van de berg op weg naar de top kwamen we mensen tegen die we van het schaatsen konden. Die stonden daar op de berg met een tentje.

Praatje gemaakt en afgesproken dat we ook met een tentje zouden komen. Het leek ons wel wat. Wij weer terug naar de camping. Ik een grote pan macaroni gemaakt ook voor die kennissen die daar al stonden. Tentje van de kinderen afgebroken. Slaapzakken,kleding,primusbrander en wereldontvanger mee.

Bij aankomst tentje opgezet en met zijn allen gegeten. Was prima weer maar toen de zon achter de bergen was werd het steenkoud. De kinderen en ik sliepen in het tentje en Jacob in de auto.

Niet veel geslapen, in de vroege ochtend kwamen de bussen van de ploegen en tv materiaal  omhoog om naar de finish te rijden.

We hebben een geweldige dag gehad en sindsdien toch een beetje behept met het Tour de France virus.

Onze kinderen hebben altijd geschaatst daarom werd er zomers veel gefietst. We hebben met de kinderen vele vakanties doorgebracht op de camping  in Bourg d’Oisans aan de voet van de Alpe d’Huez. Ook wel met de caravan halverwege of op de top van de berg gestaan.

Toen het zover was dat ze hun eigen leven gingen leiden was het voor ons ook niet meer nodig om die kant op te gaan. We volgden de Tour op de tv als we met vakantie waren.

Totdat er ook kleinkinderen kwamen. Het begon weer wat te kriebelen.

We zijn voor het eerst weer in 2008 geweest en sindsdien als het met de zomervakantie van de kleinkinderen en het Tour de France etappe schema uitkomt staan we met zijn allen een week op Bourg d’Oisans. De laatste keer dat we geweest zijn is 2015.

We hopen op volgend jaar maar dat wordt kielekiele. Als ze eerst naar de Pyreneeën gaan dan gaat het lukken. Gaan ze eerst naar de Alpen dan wordt het niets. Heeft met de zomervakantie te maken en de Tour start een week eerder i.v.m de Olympische Spelen in 2021. We wachten oktober af.

Zondag krijgen we de Tour in Artemare te zien. Is toch een leuk toetje zo in onze naseizoen vakantie.

1. Liesbeth en Henny:
    12 september 2020
    Heb je al een mooi plekje gereserveerd? Jullie gaan vast en zeker vroeg weg, bepakt en bezakt met eten en drinken, want het wordt vast een lange dag. Enjoy!
  2. Jacenger:
    12 september 2020
    De Colombier is afgesloten Liesbeth. We haan nu vlakbij kijken. Het is niet anders
  3. Wim van Dalen:
    12 september 2020
    morgen de hoge berg veel plezier
  4. Jacenger:
    Berg is afgesloten