Woensdag 9 september

9 september 2020 - Artemare, Frankrijk

Niet veel te melden over deze dag. Het was vandaag een dag met weinig zon. Ook niet gezwommen vandaag. Morgen krijgen we beter weer.

Maandag 7 september

Zon stond weer stralend aan de hemel. Na ontbijt en koffie heb ik een eind gelopen. Net als thuis ook vaak de zelfde stukken. Maar ja de hele dag zitten is ook niet alles.

Ons zwembad is ook niet meer privé het wordt drukker op de camping. Zal wel aan de Tour de France liggen.

Het schema van de etappe op zondag hangt op het mededeling bord. Zo weten we ongeveer hoe laat ze hier voorbij komen. Tussen reclamecaravan en wielrenners zit c.a. anderhalf uur.

Dinsdag 8 september

We wilden vandaag naar Abbey Hautecombe maar las gister dat het op dinsdag gesloten is. Dus doen we het morgen. Wij zijn er 3 jaar geleden geweest het was toen gesloten i.v.m. renovatie. Kwam wel goed uit. We hadden Roxy toen ook nog mee en die mocht ook niet naar binnen.

‘s Middags nog wel gezwommen maar het water was bijgevuld we vonden het wat koud. Pret was snel over.

Woensdag 9 september

Het is toch lekker dat je met een stralende zon wakker word.

Om 10.00 vertrokken, de Abbey was open van 10 tot  11.30. Voor ons tijd genoeg om te bezichtigen.

De abdij van Hautecombe ligt vlakbij  het plaatsje Saint-Pierre-de-Curtille, bij het Lac du Bourget.

Deze indrukwekkende abdij is tevens bekend als de laatste rustplaats van Umberto II, de laatste koning van Italië en zijn vrouw, Marie José van België.

Geschiedenis van de abdij van Hautecombe

De abdij van Hautecombe werd rond het jaar 1139 opgericht door abt Amadeus van Clermont, samen met de steun van Bernard van Clairvaux. Vanaf haar oprichting werd de abdij langer dan zes eeuwen bewoond door een cisterciënzer gemeenschap. Graaf Humbert III van Savoie koos deze abdij als laatste rustplaats. Sinds deze tijd bestond er een speciale band tussen de abdij en het huis van Savoie. Als gevolg van de Franse Revolutie werden de laatste monniken in de abdij gedwongen te vertrekken. De abdij kwam in handen van de Franse staat en werd omgebouwd tot aardewerkfabriek. Dit ging ten koste van het onderhoud van het bouwwerk, waardoor deze ooit zo belangrijke abdij in verval raakte. Aan het begin van de negentiende eeuw was de abdij nagenoeg volledig vervallen tot een ruïne. Onder leiding van Koning Charles-Félix van Savoie werden deze ruïnes echter volledig herbouwd. Vlak voordat de laatste koning van Italië, Umberto II, overleed koos hij er voor om de traditie van zijn voorouders in ere te houden door de Abdij van Hautecombe aan te wijzen als laatste rustplaats.

De abdij van Hautecombe vandaag de dag

Vandaag de dag staat de abdij van Hautecombe bekend als een van de meest indrukwekkende bezienswaardigheden in het departement Savoie. Wanneer u uw vakantie doorbrengt in dit gebied is een bezoekje aan deze abdij dan ook absoluut aan te raden. Tijdens uw bezoek aan deze mooie abdij zal u vooral haar rijke interieur opvallen. Zo zijn er talloze prachtige beelden en fresco’s te bewonderen. Niet alleen haar interieur, maar ook de ligging van deze bijzondere abdij is bijzonder mooi te noemen. De abdij van Hautecombe kijkt namelijk uit over het indrukwekkende Lac du Bouget. Tijdens de zomermaanden kunt u hier prachtige foto’s maken!

Was wel weer een dingetje om er te komen maar het is gelukt. Marian en ik gingen naar binnen de mannen bleven buiten.

Kaartje gekocht met een plattegrond. Je moest wel op je beurt wachten om naar binnen te mogen. Vanwege corona allemaal bepalingen. We moesten een route lopen met nummers daar konden we niet van afwijken. Veel dingen waren ook afgesloten, wel jammer maar te begrijpen.

Weer buiten op zoek naar de mannen. Gebeld naar ze maar ze hadden alle twee de telefoon in de auto laten liggen.Slimme mannen. 😂😂😂Na 10 minuten kwamen ze al aangelopen.

Afgesproken om naar de Boulevard in le Bourget de lac te gaan. We raakten elkaar onderweg kwijt. Jammer, je hebt daar een mooi uitzicht op het meer.

Zijn maar terug naar de camping gegaan.

1. Wim van Dalen:
    9 september 2020
    mooi verhaal was gezellig telefoon in de auto ja ja mannen he.
    groeten Ge en Wim
  2. Jacenger: