Zondag 1 mei

3 mei 2022 - Die, Frankrijk

We staan hier al weer een week. Het weer is prima, gister en vandaag wel wat meer wind maar die hebben we achter ons en geen last van.

Na ontbijt en koffie gaan we de Col du Rousset op. Voor mij niet zo’n leuk uitje ben niet zo’n gevel toerist. Een huishoudtrap is hoog zat. Maar ja als je niet gaat dan zie je ook niets. Zit met het zweet in mijn handen. Diepe dalen op de weg omhoog. Maar niet te veel naar beneden kijken.

We zijn al verschillende bergen op geweest. Als je boven bent is het uitzicht prachtig. Dit is niet de mooiste berg die we gezien hebben. Mont Ventoux is veel mooier, zo ook Alpe d’Huez.

Mooi helder weer is goed voor de foto’s. Onderweg naar boven werden we gepasseerd door een aantal sportwagens uit Zwitserland die elkaar achterna zaten.

Op de top wat foto’s gemaakt en door de tunnel naar Vassieux-en-Vercors. Hier is ook een museum uit de oorlog maar niet open. We bleven maar klimmen in het dorpje even gekeken welke kant nog uit. Maar dat was ook weer klimmen dat hadden we naar mijn idee genoeg gedaan

Dorp lag midden in de prairie waar geen leven in zat. Je zult er maar wonen.

We zijn de zelfde weg weer terug gegaan en hier kwamen we allemaal rally auto’s tegen die ons voorbij vlogen.

De Col de Rousset is een bergpas in het regionale natuurpark Vercors, Drôme, Auvergne-Rhône-Alpes, Frankrijk en maakt deel uit van het Vercors-massief en heeft een hoogte van 1,254 meter, de bergpas is populair onder fietsers en het gebied eromheen voor wintersport.

Op de camping terug was er bedrijvigheid op het rugbyveld. Na al dat trainen afgelopen week zouden we nu dan een wedstrijd zien. Het werd steeds drukker met supporters en er werd om 3 uur afgetrapt ( heet dat zo bij rugby ) Jacob heeft zijn stoel voor het veld gezet en zit te kijken. Ik lekker genieten van de zon. Het was een strijd volgens ons om 2 boerderijen. De thuispartij heeft verloren met hoeveel weten we niet.

Maandag 2 mei

Bij het opstaan toch een beetje fris. Het kacheltje eerst maar aangezet en weer onder het dekbed gekropen.

Er zijn er weer veel vertrokken vanmorgen en dan komt er vanmiddag weer wat bij.

We zijn eerst naar het Bureau du Tourisme gelopen om een wandelkaart in de omgeving van Die. Die hadden ze niet wel een giga kaart van de omgeving maar dat is de bedoeling niet. We vogelen zelf wel wat routes uit.

Daarna door de straatjes gelopen blijft toch ook heel bijzonder en leuk. Nog geprobeerd om naar het kerkje/kanteel te lopen dat lukte niet.

Brood gehaald en weer terug naar de camping.

De nodige calorieën weer verbrand.

Na de lunch ben ik naar de rivier gelopen en met de voeten in het water gezeten. Om te zwemmen veel te koud. Stroomt ook erg en dan krijg ik meteen weer het Dordogne syndroom ( Nine ).

Lijkt me niet verstandig.

De dag eindigde met regen. Buitje voor het stof.

Kan af en toe even duren voor een nieuw blog. WiFi is een drama hier. Ligt er zo een paar dagen uit. Bij receptie halen ze hun schouders maar wat op.

Het kost me veel data om het blog via mijn eigen mobiel netwerk te versturen.

1. Liesbeth en Henny:
    3 mei 2022
    Wat schrijf je toch leuk Gerda! Leuk om deelgenoot van jullie vakantie te zijn. Enjoy!
  2. Jacenger:
    3 mei 2022
    Dank je Liesbeth, tot over een paar weken,
  3. Wim:
    have much fun.