Die

7 mei 2022 - Die, Frankrijk

Donderdag 5 mei

Over deze dag kan ik kort zijn.

De zon had een snipperdag en die stuurde regen deze kant op.

De wandelschoenen in de rust vandaag en het zitvlees werd geactiveerd. Daar wordt ik niet blij van.

Één ding is zeker we lopen vandaag geen zonnesteek op.

Om 1 uur werd het droog. De wandelschoenen toch maar aan. De hele dag zitten is niets voor mij. Jacob wilde ook mee maar die hoorde weer een paar druppels en haakte meteen af. Leuk rondje gedaan en ik had het de hele wandeling droog.

Vanmorgen contact met Rick ( kleinzoon ) over de gemakkelijkste route naar Croix du Justin. Zij hebben hier jaren achtereen op de camping gestaan en weten de weg wel. Om het zelf uit te zoeken is ook prima maar wat feedback van het thuisfront is ook handig.

Jacob gaat nu toch mee we zien wel of het gaat lukken.

Al met al viel het met de regen mee. We zijn nu 2.5 week op reis en dit is de 1e verregende dag. Zou wel bijzonder zijn al die weken dat we weg zijn geen regen zouden krijgen.

Aan het eind van de middag begon de camping aardig vol te lopen. Weet niet of er wat te doen is dit weekend. Komen wel wat rally auto’s binnen.

We staan nu met een mengeling van Fransen,Zwitsers,Duitsers,Belgen en Nederlanders.

Zaterdag 7 mei

Vanmorgen weer verblijd met de zon. Het trieste weer van gister zijn we snel flauw van.

Lekker buiten koffie drinken. Mensen bekijken is ook wel een leuke bezigheid. Er waren vandaag weer 2 rugby wedstrijden.

Half 3 richting Jaillance voor onze rondleiding. Bij aankomst even wachten op onze Nederlandse gids.

Hij is in Frankrijk geboren maar zijn ouders komen oorspronkelijk uit Dokkum. Zodoende spreekt hij ook prima Nederlands. Hij vond ook wel dat dat moest anders kon hij niet met zijn opa en oma praten.

We begonnen eerst met proeverij. Er was net een Franse rondleiding bezig.

Vier verschillende Clairette de Die geproefd. De duurste vonden we het lekkerst. Toch een goede smaak.

Daarna de rondleiding. Hij vertelde hoe het allemaal ontstaan was. Kregen ook af en toe een filmpje te zien. Zaten in diepe kelders. Het maken op zich kreeg je niet te zien maar toch interessant hoe het in de loop der jaren gegaan is. Bij het aanleggen van het spoor om de wijnen te vervoeren hielpen zelfs de boeren mee die in de coöperatie zaten.

De wijngaarden bevinden zich aan de oevers van de Drôme. Het is een licht mousserende wijn.

We waren lopend dus nog niets meegenomen. Loopt wat moeilijk met een doos onder de arm doen we wel als we weggaan.

Voor morgen nog niets in de planning.

1. Wim:
    8 mei 2022
    toch nog nuchter gebleven na al die soorten wijn?
    na regen kwam weer zonneschijn.
    Veel plezier en geniet ervan zolang als het kan.
    Ge en Wim
  2. Jacenger:
    8 mei 2022
    Ha,ha, je krijgt maar een vingerhoedje vol Wim. Daar blijf je wel nuchter van.