Mont Ventoux

22 mei 2019 - Dauphin, Frankrijk

Gistermiddag lagen we bij het zwembad en ineens zagen we heel veel roofvogels. Dit bleken gieren te zijn. De ouderen verlieten het nest met hun jongen. Was wel mooi om te zien.

‘S nachts niet kunnen slapen van de warmte. Kregen we om 1 uur een ingeving om aardbeien met slagroom te nemen. Ha,ha, hoe ouder hoe gekker. Het smaakte prima.

Woensdag. Mont Ventoux

Vandaag gaan we naar de Mont Ventoux.  Stond nog op het lijstje maar het moet wel mooi weer zijn. Het zijn niet mijn favoriete uitjes, maar als je wat wilt zien moet je even op de tanden bijten. Hou niet zo van geslinger en dieptes.  We hebben al op vele bergen in Frankrijk gestaan. Hebben onderhand een abonnement op de Alpe d’Huez. Maar de Mont Ventoux is prachtig. Hij is 1909 meter. De Mont Ventoux is ouder dan de Alpen. De berg is vooral bekend van het fietsen met name de Tour de France. Wij hebben de kant met de auto gedaan vanuit Sault. Dit schijnt de gemakkelijkste beklimming te zijn. Je rijdt door een bos en bij 1609 meter verandert het landschap en kom je in een maanlandschap terecht. De weg is hier steil, de afgrond nog steiler. ( Zit met samen geknede billen 🙈) het  is nog een pittig stuk voor de fietsers naar de top.

Voordat je de top bereikt kom je langs het monument van Tommy Simpson waar veel wielrenners hun bidon achterlaten. Simpson overleed op 13 juli 1967 bij de beklimming van de Mont Ventoux. Op 1,4 km. van de top viel hij van zijn fiets. Het wad 42 gr.  Hij werd weer op de fiets gezet , maar viel opnieuw.  Hij raakte bewusteloos en werd met een helikopter naar het ziekenhuis in Avignon gevlogen. Onderweg overleed hij. Later werden er 4 niet gebruikte ampullen in het shirt van Simpson gevonden, waarvan één amfetamine bevatte. Hij zou zijn overleden aan uitputting, hitte, uitdroging en het gebruik van amfetamine. We hebben hier even gestopt en je hebt een prachtig uitzicht op de top en de Vaucluse. De toren die erboven op staat is wat een vreemd ding lijkt op een raket.Maar wat is het prachtig op de top heel indrukwekkend.

Vanuit Bédoin is de meest gebruikelijke route van de Tour de France. Je krijgt wel respect voor de wielrenners die de top bereiken. Toch iets heel anders dan de beklimming van de Alpe d’Huez.

1. Wim:
    23 mei 2019
    dat was een prachtige reis, jammer dat het niet op de fiets kon, ook nog schitterende foto.s .veel plezier daar samen groetjes