Natzweiler-Struthof

18 april 2023 - Natzwiller, Frankrijk

Dag 4 18 april

Vandaag hebben we het concentratiekamp Natzweiler-Struthof bezocht.

Indrukwekkend en de moeite waard. Helaas moest ik wat foto’s van internet halen. Beneden nog foto’s kunnen maken. Boven was het dichte mis. Ligt op 800 m.

Natzweiler-Struthof was een concentratiekamp van de nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het ligt ongeveer vijftig kilometer buiten Straatsburg bij de plaats Natzwiller ( Duits: Natzweiler), op 800 meter hoogte. Het was het enige Duitse concentratiekamp op Frans grondgebied. Dit kwam omdat het gebied door de Duitsers geannexeerd werd in de oorlog.

De locatie was door Albert Speer gekozen wegens het ter plaatse voorkomen van roze graniet dat nodig was voor de bouw van de nieuwe hoofdstad Germania.

Natzweiler was geen vernietigingskamp zoals Auschwitz-Birkenau, Majdane,Sobibor en Treblinka dat waren, waar de gevangenen na selectie systematisch werden vergast. Wel zijn er medische experimenten verricht op gevangenen. In de kleine gaskamer die bij het kamp hoort en die zo’n vijfhonderd meter lager dan het kamp gelegeners tegenover de herberg Struthof, waar de SS zich vermaakte en zijn kantoren had, werden geen Natzweilergevangen vergast, maar joden die werden aangevoerd uit Auschwitz. Hun lijken en lichaamsdelen waren bestemd voor het anatomische museum dat de nazi’s wilden inrichten bij de medische faculteit van Straatsburg. Ook werden er medische experimenten verricht op daartoe eveneens van elders aangevoerde “ zigeuners”

Het kamp was van 21 mei 1941 tot 24 november 1944 operationeel. In totaal werden veertigduizend mensen (afkomstig uit Frankrijk,Nederland,Polen,Noorwegen,Duitsland en de Sovjet-Unie vastgehouden in Natzweiler-Struthof. De gevangen moesten zwaar lichamelijk arbeid verrichten.

Het kamp lag ver van de bewoonde wereld.

In het dorpje Rothou waar de gevangenen met de trein arriveerden werden lopend of per vrachtwagen afgevoerd naar het kamp.

Ook werden mensen in de gaskamer van het kamp vermoord en verbrand. Vijfentwintig duizend mensen stierven voor het einde van de oorlog. In september 1944 werd het kamp door de SS geëvacueerd vanwege de naderende geallieerden. Op 23 november werd Natzweiler-Struthof officieel door de Amerikanen bevrijd.

Er hebben ongeveer 590 Nederlandse verzetsmensen met uiteenlopende politieke achtergronden gevangen gezeten, waarvan 280 de oorlog niet hebben overleefd.

Van het kamp zelf zijn nog enkele buitenbarakken intact. In één van de barakken is een museum geplaatst.

Ik heb jaren geleden Oradour-sur-Glane bezocht. Ook om stil van te worden. Je kunt je niet voorstellen dat iemand deze gruwelijkheden kan bedenken.

1. Liesbeth en Henny:
    19 april 2023
    Barbaars en voor onze generatie, niet voor te stellen. Er is blijkbaar niets van geleerd; zie nu maar in Oekraine.
    Desalniettemin een fijne vakantie en wat warmer weer.
  2. Wim:
    19 april 2023
    wat waren er gruwelijke dingen tijdens 40-45 maar kijk nu wat er dichtbij weer gebeurd niet alleen nazi s maar ook dictators over de hele wereld.
    Hopelijk verder mooie berichten zoals wat hebben wij fijn weer en gezelligge buren.
    veel plezier en een fijne vakantie toegewenst van ons