Vollenhove

19 april 2018 - Vollenhove, Nederland

Vollenhove 19-4-2018

Lekker geslapen. Wakker geworden met een vogelconcert ( Dennis 😜). Tafel gedekt en ontbijten. Nu ben ik gauw klaar met muesli en yoghurt maar Jacob hapt lekker in het brood om. Na het koffiedrinken de wandelschoenen aan en naar Vollenhove gelopen. Kwam in de binnenhaven uit. Aan de overkant stonden we gister met auto en caravan onze TomTom stuurde ons die kant op 😡. Bij de haven kwam ik in gesprek met 2 oudere mannen op de fiets die mij wat bezienswaardigheden vertelde over Vollenhove. Ze vertelden een verhaal over vissers die 14 dagen op een ijsschots hadden gezeten.

Op zaterdag 13 januari 1849 gingen de Durgerdammers vissers Klaas Bording met zijn zonen Klaas en Jacob het ijs van de Zuiderzee op om bot te vangen.Toen zij huiswaarts wilden keren merkten zij dat ze met het ijs van de kust waren afgedreven. Het lukt hen niet om aan wal te komen. Voortgedreven door de wind en stromingen dobberden zij 14 dagen lang rond op zee op een afbrokkelend stuk ijs. Zij hielden zich in leven met rauwe vis en opgevangen regenwater. Op 25 januari werd op het kerkplein een levende haring gevonden, uit de snavel gevallen van een zeemeeuw. Enkele vissers voeren daarop uit in de hoop de eerste haring van het seizoen te vangen. Onder het vissen, twee dagen later, hoorden zij het hulpgeroep van de Durgedammers. Met opgetrommelde collega vissers werden de Durgedammers van het ijs gered en in Vollenhove aan land gebracht en verpleegd. Zij waren sterk vermagerd en leden aan bevriezingsverschijnselen. Op 5 februari bezweek de oudste zoon Klaas aan de geleden ontberingen, gevolgd door zijn vader op 26 februari. Zij werden in Vollenhove op de algemene begraafplaats begraven. Alleen Jacob Bording overleefde de barre zwerftocht en keerde naar zijn geboortedorp terug. Commissies in Vollenhove en Waterland brachten geld bijeen om de nagelaten weduwe Bording met haar kinderen in levensonderhoud te voorzien.

Kwam ter sprake dat mijn voorouders van Schokland kwamen en veel inwoners toen nadat het eiland ontruimd was na vele overstromingen  veel  inwoners naar Kampen en Vollenhove verhuisd zijn. Leuk staan praten maar er kwam toch nog eentje terug om te vertellen over Royal Huisman waar grote jachten worden gebouwd. Verder door Vollenhove gewandeld leuk plaatsje.Jacob heeft vanmiddag nog door de deuren bij Royal Huisman gekeken , moest een boot omgedraaid worden. De rest van de dag van het zonnetje genieten en gelezen. Het is prima zo.

1. Wim:
    20 april 2018
    heel mooi daar geweldig verhaal
  2. Gerda:
    20 april 2018