17 augustus

17 augustus 2021 - Contrexéville, Frankrijk

Contrexéville

Een leuk verhaal uit een ver verleden. We hebben al eens eerder op deze camping gestaan. Het precieze jaartal weet ik niet meer 1982/1983. We gingen voor de 1e keer naar Frankrijk op vakantie met de vouwwagen.

Dat moest nog met een kaart op schoot. En het gekke is toen kwamen we ook waar we moesten zijn. Ik wil wel heel eerlijk bekennen dat een navigatiesysteem toch erg handig is.

Het liep niet heel soepel maar we kwamen in Vias aan de Middellandse Zee. Kindjes klein en superblond. We hadden een koelbox mee waar je blokken ijs in moest doen om het spul wat koel te houden. Aan het eind van de dag leek het wel een zwembad in de koelbox omdat die blokken gesmolten waren.

Naast ons stonden Belgen en die zagen ons wel worstelen met die koelbox. Kwam een praatje maken en zei toen tegen ons “ hedde gij dan geen frigo “ 😳😳 We keken de man aan en vroegen wat hij bedoelde. Het bleek een koelkastje te zijn.

Toen we weer thuis waren direct eentje aangeschaft, maar in Vias moesten we ons redden met de koelbox.

Het was voor de kindjes heel warm daar. Kregen van Zwitsers het advies om naar het meer van Annecy te gaan.

Spul weer ingepakt en op naar Annecy. Onderweg kwamen we een etappe tegen van de Tour de France. Hebben we daar toen de Tour de France tic aan overgehouden. Ik denk het wel.

Na een paar uur op plaats van bestemming. Jacob was nog bezig om de haringen in de grond te slaan of het begon te hozen.

Dit duurde 4 dagen. Hij had op een morgen het stokbrood gehaald toen hij langs een caravan kwam en daar zaten mensen in de voortent met de laarzen aan te eten.

Dat was de druppel die de emmer over deed lopen. Weer alles inpakken en op naar huis. Vanaf de camping kwamen we in het Jura gebergte. Nog nooit een berg gezien. We kwamen uit Friesland daar was alles zo plat als een dubbeltje.

Bergje op, bergje af. Er reed een Daf met een Esterel klapcaravan. Omhoog reden we deze steeds voorbij en naar beneden reed hij ons weer voorbij.

Na het Jura gebergte kwamen we uiteindelijk terecht in Contrexéville op de camping.

Tot zover nog niets aan de hand. Zien wat we nog op voorraad hadden. Aardappelen en een pot rode kool. Die rode kool was geen succes. De kinderen hebben nooit meer rode kool uit een pot gegeten en wij ook niet. We moesten toch wat eten. We kwamen er toen achter dat we niet genoeg Franse francs bij ons hadden om te betalen. De vouwwagen weer op de trekhaak gezet. Stonden vlak bij het hek. Volgende morgen met zijn allen aan de bambix dat hadden we ook nog op voorraad. Zo lekker 🙈🙈. Snel opeten en om 7 uur ging het hek op en wij als een hazewindhond er van door zonder te betalen. We hebben steeds achterom gekeken of er ook iemand van de camping achter ons aan kwam. Zaten wel met het zweet in de handen. We hebben onderweg ook nog getankt. We zullen vast ergens geld gewisseld hebben maar daar kan ik mij niets van herinneren.

Het is goed afgelopen en we zijn heelhuids thuis gekomen.

Staan er nu dus weer en het komt mij niet bekend voor alleen het hek.

1. Wim:
    17 augustus 2021
    even betalen wat je van 1982 of 1983 nog schuldig bent het kan nu nog.
    Mooi verhaal maar zo was het in die tijd in 1986 gingen wij naar Annecy met de kaart op schoot en ook nog op 14 juli alle campings complet. Gestaan boven op een berg op een boerencamping
  2. Roald:
    🤪🤪
  3. Dennis:
    17 augustus 2021
    Maar even een dikke fooi bij betalen van de camping. Van die rode kool weet ik nog wel, daar zaten gewoon groen stukken in 🤢🤮🥴.
  4. Gerda:
    17 augustus 2021
    Die rode kool dat klopt. En de camping baas die er nu zit die zat toen nog in het ei. Wat niet weet wat niet deert.